دکتر علی محمدی پور - با محوریت اقتصاد و صنعت (1)

چکیده مقالات علمی پژوهشی در تخصص اصلی آقای دکتر _ علوم اقتصادی (تا پایان 2018 میلادی)

دکتر علی محمدی پور - با محوریت اقتصاد و صنعت (1)

چکیده مقالات علمی پژوهشی در تخصص اصلی آقای دکتر _ علوم اقتصادی (تا پایان 2018 میلادی)

دکتر علی محمدی پور  - با محوریت اقتصاد و صنعت (1)

Email: Dr.ali.mohammadipour@gmail.com
Email: Dr.ali.mohammadipour@pnu.ac.ir
Email: mohammadipour@iaut.ac.ir
Weblog: Dralimohammadipour.blog.ir
Sec.Weblog: Drmohammadipour.blog.ir
Weblog 1: Dralimohammadipour1.blog.ir
Weblog 2: Dralimohammadipour2.blog.ir
Weblog 3: Dralimohammadipour3.blog.ir
Weblog 4: Dralimohammadipour4.blog.ir
Web of Science R. ID: GNP-5054-2022
https://researchid.co/mohammadipour
www.linkedin.com/in/dralimohammadipour
Orcid.org/ 0000-0001-8294-5689
Scopus Author ID: 55369543000

  • ۰
  • ۰

تحلیل آثار عضویت در سازمان تجارت جهانی بر صنایع پتروشیمی ایران

 

دکتر علی محمدی پور

سال 1384

چکیده:

        در مطالعه حاضر، ضمن طرح نظر اجمالی بر شکلگیری سازمان تجارت جهانی، هدف از ایجاد این نهاد مطرح می گردد. بر این اساس اصول بنیادین و پایه ای WTO مورد بررسی قرار می گیرد و در همین خصوص،  نتایج حاصل از عملکرد سازمان تجارت جهانی واکاوی می شود. در ادامه مباحث مطرح شده، پیشینه ایران و سازمان تجارت جهانی ارائه و مراحل عضویت ایران در این سازمان در مقاطع مختلف زمانی تشریح می گردد. در این راستا تاثیرات عضویت در WTO بر صنایع پتروشیمی ایران به عنوان مهمترین صنایع درآمدزا در ایرن مورد تحلیل قرار گرفت. صنایع پتروشیمی بعد از نفت خام، اصلی ترین منبع ارزآوری ملی بوده و الحاق این صنایع به پدیده جهانی سازی میتواند تاثیرات شگرفی بر این ارزآوری ملی داشته باشد. مطالعات نشان می دهد تبدیل مزیت نسبی تولید این محصولات به مزیت رقابتی در راستای تطبیق صنعت پتروشیــمی ایران با شرایط و استاندارد های WTO  از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نتیجه آنکه با توجه به مزیت های نسبی عنوان شده در صنایع پتروشیمی کشور ، الحاق به WTO  فرصتی طلایی در جهت افزایش کمیت (حجم و تنوع) و کیفیت محصولات پتروشیمـی و نهایتاً توسعۀ تجارت آنها می باشد. جهت ادامه روند موفقیت آمیز صنایع پتروشــیمی با ادامه خصوصـی سازی شرکـــت ها ، می بایست یک نظام هماهنگ بازاریابی و تخصیص محصولات بر طبق نیاز بازارهای داخلی توسط شرکت بازرگانی و یا سازمان مشترکی از تولید کنندگان محصولات پتروشیمی با اتکا به کارشناسان باتجربه خود تشکیل گردد و مازاد بر نیاز داخل را نیز با برنامه ریزی بهینه به بازارهای مختلف جهان عرضه دارد.

واژه های کلیدی: سازمان تجارت جهانی، صنایع پتروشیمی ایران، مزیت نسبی، مزیت رقابتی، برنامه ریزی بهینه و عضویت ناظر.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی