دکتر علی محمدی پور - با محوریت اقتصاد و صنعت (1)

چکیده مقالات علمی پژوهشی در تخصص اصلی آقای دکتر _ علوم اقتصادی (تا پایان 2018 میلادی)

دکتر علی محمدی پور - با محوریت اقتصاد و صنعت (1)

چکیده مقالات علمی پژوهشی در تخصص اصلی آقای دکتر _ علوم اقتصادی (تا پایان 2018 میلادی)

دکتر علی محمدی پور  - با محوریت اقتصاد و صنعت (1)

Email: Dr.ali.mohammadipour@gmail.com
Email: Dr.ali.mohammadipour@pnu.ac.ir
Email: mohammadipour@iaut.ac.ir
Weblog: Dralimohammadipour.blog.ir
Sec.Weblog: Drmohammadipour.blog.ir
Weblog 1: Dralimohammadipour1.blog.ir
Weblog 2: Dralimohammadipour2.blog.ir
Weblog 3: Dralimohammadipour3.blog.ir
Weblog 4: Dralimohammadipour4.blog.ir
Web of Science R. ID: GNP-5054-2022
https://researchid.co/mohammadipour
www.linkedin.com/in/dralimohammadipour
Orcid.org/ 0000-0001-8294-5689
Scopus Author ID: 55369543000

  • ۰
  • ۰

 

آنالیز شکاف پلیمری عرضه و تقاضای در کشورهای CIS

با تاکید بر چگونگی تقویت ایران در این بازارها

 

دکتر علی محمدی پور

 

وضعیت داوری مقاله: مطالعه بسیار مهم "آنالیز شکاف پلیمری عرضه و تقاضای در کشورهای CIS با تاکید بر چگونگی تقویت ایران در این بازارها" همانند گزارش مشابه در زمینه چین، نیز بعلت اهمیت و کاربردی بودن مطالب در قالب پاورپینت و در حضور محترم معاون سابق وزیر نفت جناب آقای نژاد سلیم و مدیران اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، توسط پژوهشگر تحلیل و ارائه گردید.

 

شرح مطالعه:                                                                                     

کشورهای مشترک المنافع یا همان Commonwealth of Independent States شامل کشورهای متعددی چون: آذربایجان، اوکراین، مولداوی، بلاروس، گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه بوده و با توجه به اینکه، روش مطالعه و نحوه بررسی شکاف فی مابین عرضه و تقاضا در این مطالعه دقیقاً مشابه مطالعه ارائه شده برای کشور چین میباشد، محتوای این مطالعه در وبلاگ ارائه نگردید. تفاوت اصلی و مهم در دو مطالعه موردی برای کشورهای چین و CIS، به این صورت می باشد که در تحلیل شکاف پلیمری عرضه وتقاضا، مطالعه موردی کشورهای CIS، فرض گردیده است که هر دوازده کشور، یک کشور واحد بوده و لذا تمام شاخصهای پایه ای مطالعه ظرفیت های اسمی تولیدات پلیمری، مقادیر واقعی تولید، میزان مصرف مورد بررسی در این مطالعه از جمع مقادیر در این دوازده کشور حاصل گردیده و در خصوص تراز تجاری و واردات و صادرات نیز واردات و صادرات داخلی فی مابین این کشورها در مطالعه لحاظ نگردیده است. بنابراین در آمار تحلیلی مطالعه مقادیر صادرات و واردات محصولات پلیمری با مقادیر اسمی صادرات و واردات این کشورها، متفاوت میباشد.

همچنین ساختار و ماهیت روابط ایران با کشورهای مشترک المنافع در زمینه محصولات پلیمری بسیار متفاوت و متمایز از این روابط با کشور چین میباشد. بعبارت دیگر میتوان عنوان نمود ایران هیچ گونه حضور قابل مشاهده ای در بازار پلیمری کشورهای CIS نداشته و پتانسیل بسیار پایینی برای حضور در این بازارها دارد. حمل دریایی از خلیج فارس اصلاً توجیه اقتصادی ندارد، حمل ترکیبی زمینی دریایی از طریق خزر نیز زمانبر بوده و مقرون به صرفه نمیباشد. لذا تنها دو راه حل قابل بررسی وجود خواهد داشت که حمل زمینی کامیونی و حمل از طریق خطوط راه آهن قابل بررسی میباشد. بررسی صرفه های اقتصادی بیان میدارد که به طور کلی از مراکز تولیدی شمالی ایران میبایست از طریق کامیون و از مراکز گسترده و وسیع جنوبی ایران میبایست توسط خطوط راه آهن بارگیری اقتصادی صورت پذیرد. علیرغم برخورداری از مزیت اقتصادی بسیار بزرگی چون یکسان بودن عرض خطوط راه آهن کشورهای CIS و ایران، متاسفانه از این موهبت استفاده کاربردی صورت نمی پذیرد. در کشورهای همجوار ایران همانند آذربایجان، فعالین اقتصادی حتی بیش از کیفیت به قیمت محصول اهمیت میدهند، ولیکن مشکل اساسی در ساختار مافیایی تجارت در این کشورها بوده و عموماً Trader های روسی بازار کشورهای CIS در اختیار کامل دارند، به طوری که حتی در کشورهای همجوار ایران همانند آذربایجان، تمرکز به تامین نیاز از روسیه(و سپس تجار آمریکایی، ترکیه‌ای و چینی) بوده و هر موقع نقص و کمبودی در قابلیت تامین کنندگی آنها ایجاد شود، به سراغ ایران می آیند. تعرفه گمرکی برای تجارت کشورهای CIS با یکدیگر به دلیل متون قوانین تجاری مشترک، اغلب صفر بوده و برای کشورهایی چون ایران از صفر تا 20% متغیر میباشد. شایان ذکر است معدود روابط تجارت پلیمری برای مقاصد آسیای میانه با ایران نیز در اکثر موارد FCA و یا EXW بوده و تنها به مقصد باکو گاهاً CPT محقق می گردد.

 

نظرات (۱)

واقعا مطالعه تخصصی و کاربردی بوده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی