دکتر علی محمدی پور - با محوریت اقتصاد و صنعت (1)

چکیده مقالات علمی پژوهشی در تخصص اصلی آقای دکتر _ علوم اقتصادی (تا پایان 2018 میلادی)

دکتر علی محمدی پور - با محوریت اقتصاد و صنعت (1)

چکیده مقالات علمی پژوهشی در تخصص اصلی آقای دکتر _ علوم اقتصادی (تا پایان 2018 میلادی)

دکتر علی محمدی پور  - با محوریت اقتصاد و صنعت (1)

Email: Dr.ali.mohammadipour@gmail.com
Email: Dr.ali.mohammadipour@pnu.ac.ir
Email: mohammadipour@iaut.ac.ir
Weblog: Dralimohammadipour.blog.ir
Sec.Weblog: Drmohammadipour.blog.ir
Weblog 1: Dralimohammadipour1.blog.ir
Weblog 2: Dralimohammadipour2.blog.ir
Weblog 3: Dralimohammadipour3.blog.ir
Weblog 4: Dralimohammadipour4.blog.ir
Web of Science R. ID: GNP-5054-2022
https://researchid.co/mohammadipour
www.linkedin.com/in/dralimohammadipour
Orcid.org/ 0000-0001-8294-5689
Scopus Author ID: 55369543000

  • ۰
  • ۰

 

بررسی نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصادی

به انضمام بیان اهمیت سیستم کدگذاری بین المللی در این رابطه

 

 

دکتر علی محمدی پور

 

 

وضعیت داوری مقاله: مقاله حاضر در کتاب مجموعه مقالات علمی پژوهشی تخصصی محور فن آوری اطلاعات به طور کامل به چاپ رسیده و در همایش علمی- پژوهشی منطقه ای گمرک و فن آوری اطلاعات در 10 اسفند ماه سال 1385 در منطقه صفر مرزی ایران و ترکیه (ماکو) سخنرانی ارائه شد. نهایتاً این مقاله از بین کلیه مقالات ارائه شده در محور فن آوری اطلاعات، بعنوان مقاله برگزیده و برتر موفق به دریافت لوح و سکه گردید.

 

چکیده:

انقلاب دوم صنعتی یا همان انقلاب دیجیتالی، پیامد منطقی و مسلم انقلاب صنعتی بوده که با ظهور تکنولوژی "وب"، بلوغ فن آوری اطلاعات و توسعه شبکه های اطلاع رسانی در سطح بین المللی همراه گردیده است. در حقیقت انقلاب دیجیتالی به مفهوم توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در جوامع بشری میباشد. همبستگی شدید بین فن آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه اقتصادی و همچنین ارتباط بین ICT و رونق تجارت بین المللی در کشورهای مختلف جهان، عامل اصلی بسط سرمایه گذاریهای کلان در زمینه ICT عنوان گردیده است. اطلاعات و کدگذاری اطلاعات به منزله مواد اولیه تولید دانش، در هر سه زیر مجموعۀ ICT نقش آفرینی می نمایند. در این مقاله با توجه به تحولات اخیر در حیطه تجارت بین المللی و افزایش مبادلات تجاری، لزوم ترویج فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در کشور بیان می گردد. مزیتهای فراوانی در استفادۀ کاربردی از اطلاعات و توسعه سیستم هماهنگ توصیف و کدگذاری کالا وجود دارد که در سطح خرد و کلان قابل تحلیل میباشد. پس از معرفی سیستم کدگذاری مذبور، توجیه اقتصادی رواج آن در قالب اقتصادی بودن توسعه فن آوری اطلاعات و الکترونیکی نمودن مبادلات در کشور تشریح شد. سپس تجربه کشورهای پیشرفته و چگونگی استفادۀ کاربردی از سیستم کدگذاری در آن کشورها مطرح گردید. نهایتاً مزایای اصلاح سیستم اطلاعاتی کشور و رواج سیستم کدگذاری جامع در توسعه اقتصادی و رونق تجارت محصولات پتروشیمی ایران مختصراً بیان شد. مطالعات انجام گرفته گویای این مطلب است که اطلاعات و در حالت کلی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ایران از جایگاه و کاربردی اصولی برخوردار نمی باشد. در مجموع پیشنهادات فراوانی در سطح کلان در زمینۀ جامعیت بخشی و رواج سیستم کدگذاری مطرح گردید که در ارتباط مستقیم با تحقق ICT در کشور میباشد. امید است با رونق استفادۀ کاربردی از سیستم هماهنگ توصیف و کدگذاری کالا و رفع معضلات اطلاع رسانی، زمینۀ لازم برای رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم گردد. 

 

واژه های کلیدی:  فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، سیستم هماهنگ توصیف و کدگذاری کالا (H.S. Code)، تجارت الکترونیکی و توسعه اقتصادی.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی